Mariusz Szypura
Mariusz Szypura jest wszechstronnym artystą, który od trzech dekad wpływa na polską kulturę jako kompozytor, multiinstrumentalista, producent muzyczny oraz projektant. Jego podróż artystyczna rozpoczęła się we wczesnych latach 90. na scenie muzyki alternatywnej z zespołem Happy Pills, z którym nagrał kilka cenionych albumów.
Jego głównym projektem muzycznym jest Silver Rocket, w którym jest kompozytorem, wykonawcą oraz producentem. Debiutancki album projektu „Electronics For Dogs” z 2003 roku oraz epka „Astronaut’s Diary” z 2004 roku spotkały się z zainteresowaniem krytyków i ugruntowały jego pozycję na scenie muzycznej. Na płycie „Unhappy Songs” z 2006 roku współpracował z takimi postaciami jak Nosowska, Rojek, Novika, Dąbrowska, czy Masha Qrella z berlińskiego zespołu Contriva. W 2008 Szypura wydał album koncepcyjny „Tesla”, zainspirowany życiem wynalazcy Nikoli Tesli. Płyta doczekała się kilku nominacji do nagrody Fryderyk i wygrała w kategorii najlepsza oprawa graficzna.
Po wydaniu albumu „Tesla” Szypura skupił się na projektowaniu i programowaniu gier komputerowych, które zdobyły liczne nagrody. W 2014 roku stworzył dla studio Telehorse grę „Steampunker”, a w 2017 roku grę „Steamburg” dla francuskiego studio Anuman Interactive. Szypura eksperymentował także z technologią VR przy tworzeniu gry „Steampunker VR Periscope Shooter”. Gry te wygrały nagrody w kategoriach art design oraz storytelling na renomowanych festiwalach gier niezależnych, w tym w San Francisco, Helsinkach oraz Belgradzie.
Równie obszerne jest projektowe portfolio Szypury – obejmuje zarówno identyfikację wizualną, projekty reklamowe, czy okładki albumów, które wygrały prestiżowe konkursy. W latach 2010–2015 był odpowiedzialny za tworzenie identyfikacji wizualnej dla OFF Festival w Katowicach, uznawanego za jeden z najlepszych średniej wielkości festiwali w Europie.
Kolejny etap artystycznej podróży Szypury wiąże się z fascynacją instalacjami audiowizualnymi – jest to dziedzina, w której artysta dynamicznie się w tym momencie rozwija. Jego pierwszy projekt multimedialny, łączący doświadczenia projektowe i muzyczne, to wystawa „in:human” w warszawskim CSW.