PRESENTATIONS & DISCUSSION: SONIC WARFARE 2024 & BEYOND UNWANTED SOUND
WSTĘP WOLNY
Opis
Ta trzyczęściowa sesja rozpocznie się 30-minutowymi prezentacjami Steve’a Goodmana (znanego jako Kode9) oraz Marie Thompson, którzy przewartościują zagadnienia podejmowane w swoich już wydanych książkach, po czym w podyskutują, a następnie przyjdzie czas na pytania od publiczności.
Niebawem nakładem wydawnictwa Nero Books ukaże się włoski przekład książki „Sonic Warfare” – w związku z tym Steve Goodman przedstawi na Unsoundzie nową przedmowę do tego tekstu, w której zaktualizuje go o nowinki z zakresu „the art of war in the art of noise” [sztuki wojennej w sztuce hałasu] z ostatnich 15 lat. Goodman zgłębi relację między wibracjami a estetyką śledczą i przedyskutuje zagadnienia związane z ekologią strachu, psychogenicznością, automatyzacją, kamuflażem, podstępem, technikami kryminalistycznymi, fikcją, dezinformacją i podsłuchami, odwołując się do przykładów: od wojny w Gazie i syndromu hawańskiego po własne instalacje dźwiękowe i związane z szumami usznymi doświadczenie fantomowego dźwięku.
Feministyczna badaczka dźwięku Marie Thompson zacznie od afektywnej ambiwalencji szumów usznych, by przedstawić refleksje na temat hałasu i jego relacji z muzyką oraz wyzwań związanych z narażeniem odbiorców na urazy akustyczne. Ponownie rozpatrując tezy ze swojej wydanej przez Bloomsbury w 2017 roku książki „Beyond Unwanted Sound: Noise, Affect and Aesthetic Moralism”, Thompson rozważy, w jaki sposób możemy odpowiedzieć na szkodliwe oddziaływanie dźwięku oraz etyczną złożoność doświadczeń słuchowych, nie popadając jednocześnie w reakcyjną i „audystyczną” politykę, która często bywa podstawą do odrzucania hałasu jako czegoś niechcianego, szkodliwego czy zanieczyszczającego.