Saint Abdullah, Eomac & Rebecca Salvadori present: A Forbidden Distance
←  Powrót
zdjęcie przedstawia Saint Abdullah, Eomac & Rebecca Salvadori present: A Forbidden Distance

Saint Abdullah, Eomac & Rebecca Salvadori present: A Forbidden Distance

Mohammad i Mehdi Mehrabani-Yeganeh (znani jako Saint Abdullah), bracia o korzeniach irańsko-kanadyjskich, irlandzki producent i projektant dźwięku Ian McDonnell (występujący jako Eomac) oraz włosko-australijska artystka wideo i filmowczyni Rebecca Salvadori przedstawią na tegorocznym Unsoundzie nowy projekt pod nazwą „A Forbidden Distance”. Wspólnie stworzą audiowizualne doświadczenie, które przeanalizuje fragmentaryczny odbiór opowieści – zarówno kolektywny, jak i indywidualny.


Saint Abdullah ma na koncie zachwycająco różnorodny nawał nagrań wydanych w takich wytwórniach, jak Important Records, PTP, Room40 czy Psychic Liberation. Ostatnich kilka lat duet spędził na analizowaniu sonicznej specyfiki szyizmu i tworzeniu jej wariacji z wykorzystaniem psychodelicznych elementów ambientu, jazzu, hip-hopu i dubu. W 2022 roku Saint Abdullah połączył siły z Eomakiem na płycie „Patience of a Traitor”, wydanej przez prowadzoną przez Nicolasa Jaara wytwórnię Other People. Rok później muzycy rozwinęli współpracę, wydając w Planet Mu cieszący się sporym uznaniem album „Chasing Stateless”, na którym zestawili poddane minimalnej edycji sample bliskowschodniej muzyki z misternymi i dusznymi polirytmicznymi bitami.


Kilka lat przed tym, jak Ian McDonnell, założyciel wytwórni Eotrax, zaczął tworzyć jako Eomac, pierwsze szlify zdobywał wraz z Darą Smithem w duecie Lakker. Solowe produkcje McDonnella są zakorzenione w muzyce klubowej i czerpią inspirację z gatunków takich jak 2-step, techno, dubstep czy hip-hop, ale łamie on ich ramy za pomocą zaawansowanych i eksperymentalnych technik projektowania dźwięku i głębokiego poczucia introspekcji. Nigdy nie było to bardziej widoczne niż na albumie „Cracks” z 2021 roku – zniekształconej dancefloorowej medytacji wypełnionej plastycznymi bitami, startymi na proch samplami i wnikliwymi spostrzeżeniami politycznymi.


W ostatnich 15 latach fascynacja muzyką eksperymentalną pchała mieszkającą w Londynie Rebeccę Salvadori do tworzenia brawurowych filmów eksperymentalnych, łączących elementy filmu dokumentalnego i sztuki wideo. Artystka jest członkinią międzynarodowego zespołu kuratorskiego berneńskiego festiwalu Norient, zjeździła również cały świat, badając różne aspekty muzyki klubowej. W latach 2017–2020 Salvadori stworzyła serię dzieł filmowych pt. „Rave Trilogy”, wiążącą elektroniczną muzykę z Sheffield i Londynu z produkcjami tworzonymi na marokańskiej pustyni Agafay. Z kolei jej ubiegłoroczny projekt „Messengers” kontemplował znaczenie przyjaźni i muzyki.


Projekt został zamówiony przez inicjatywę TIMES (The Independent Movement for Electronic Scenes) zrzeszającą 10 europejskich festiwali*.


*TIMES (The Independent Movement for Electronic Scenes) to projekt 10 europejskich festiwali, które współpracują nad zamówieniami nowych projektów z zakresu muzyki i sztuk wizualnych. Poza współpracą kuratorską (wymianą pomysłów, artystów i prelegentów), jak i tworzeniem nowych zamówień, TIMES stawia sobie za cel poprawę jakości pracy ludzi sektora kultury i planety. TIMES to współpraca pomiędzy organizacjami stojącymi za festiwalami: Arty Farty/Nuits sonores (FR), Berlin Atonal (DE), Elevate (AT), Insomnia (NO), Le Guess Who? (NL), Semibreve (PT), Reworks (GR), Sónar (ES), Terraforma (IT), Unsound (PL) oraz partnerem audiowizualnym”: Creative Broadcast (RO). TIMES to rozwinięcie współpracy powstałej w ramach realizacji dofinansowanego z UE projektu We are Europe (2014-2020).

Wydarzenia