Unsound ogłasza ostatnie nazwiska artystów i artystek oraz pełny program dzienny
Krakowska edycja Unsoundu rozpoczyna się za niecałe dwa tygodnie i potrwa od 1 do 8 października. Na festiwalowej stronie jest już dostępna kompletna rozpiska wydarzeń obejmująca także program dzienny, a w nim dyskusje, prezentacje, warsztaty oraz pokazy filmowe. Wszystkiego można się dowiedzieć również z unsoundowej appki iOS i Android, która ułatwi poruszanie się po tegorocznych wydarzeniach. Tygodniowe i weekendowe karnety zostały już wyprzedane, ale zostało trochę biletów na pojedyncze wydarzenia. Aktualne informacje znajdują się na końcu tego ogłoszenia oraz na stronie festiwalu.
Do muzycznego line-up’u dochodzą ostatnie nazwiska. Piernikowski zaprezentuje premierowy live show p.t. „Beyond the Echo of Time”, a sety DJ-skie zaserwują: Olof Dreijer znany z The Knife, obecnie wydający solo w Hessle Audio, Nídia z Lizbony, zaledwie dzień po premierze nowego albumu (oficyna Príncipe) oraz działająca w Paryżu OKO DJ, która słynie z zamiłowania do tego, co cudowne i dziwaczne.
Znamy już szczegóły finałowej imprezy, która odbędzie się w niedzielę 8 października, w podziemiach hotelu Forum. Najpierw mieścił się tam lokal ze striptizem, a potem 89 – dawny oficjalny klub festiwalu Unsound. DJ sety zagrają tam: Mica Levi, Nick León, k means (Szwecja), phil in a maze (Czechy) oraz jul.ci (nowa postać na krakowskiej scenie klubowej). W dniu otwarcia festiwalu (niedziela, 1 października) odbędzie się też małe afterparty – zapraszamy do ukraińskiego baru Sekta Selekta na Kazimierzu, gdzie zagrają ukraińscy artyści mieszkający w Polsce: bijū oraz Badalian b2b Venger, a na koniec za dekami pojawi się Ziúr. Te dwa wydarzenia nie są objęte karnetem i wymagają zakupu dodatkowego biletu. Dochód z imprezy w Sekcie zostanie przekazany fundacji Starenki, pamagjącej osobom starszym w Ukrainie.
W tym roku w trakcie wydarzeń muzycznych będą odbywały się specjalnie unsoundowe in(ter)wencje, współkuratorowane przez Sztuczno-Inteligentną Artystyczną Dyrekcję, w skrócie SIAD. W tej formie pojawią się: warszawska artystka dźwiękowa i wizualna Anna Zaradny, francuski gitarzysta i kompozytor Julian Deprez, krakowska saksofonistka Paulina Owczarek, szwajcarski kompozytor i artysta dźwiękowy Tobias Koch oraz ukraiński muzyk Heinali, który zaprezentuje „Synthtap” razem ze stepującą tancerką Beatą Kędzią–Sową. Ponadto, „The Machine Listening Songbook” – projekt badający dekompozycje mowy i klonowanie głosu, odwołujący się do dadaizmu oraz tradycji poezji konkretnej.
A teraz przechodzimy do ogłoszeń związanych z programem dziennym. Przed nami 7 dni dyskusji, prezentacji oraz warsztatów eksplorujących tegoroczny temat przewodni DADA i jego cyfrowy cień DATA. Dadaistycznemu dziedzictwu przyjrzy się Andy Battaglia wspólnie ze swoimi gośćmi i gościniami. Razem będą sprawdzać, czy ten ponad stuletni ruch artystyczno-społeczny ma nadal moc poruszania i wywoływania wstrząsów. Biuro Usług Post Artystycznych zaprasza na dyskusję o polskich projektach łączących awangardową estetykę z aktywizmem. Olga Drenda, zapowiadając swoją nową książkę, w duchu dadaistycznej krnąbrności, postara się przedrzeć memolotem przez splot humoru i polityki we współczesnej Polsce. Zapraszamy także na TikTokowy seans, który przygotowali Günseli Yalcinkaya, Kieran Press-Reynolds i Gregor Rozanski. Luciano Chessa połączy światy dadaizmu i futuryzmu za sprawą dziedzictwa Luigiego Russolo oraz własnej rekonstrukcji instrumentów o nazwie Intonarumori. W jego prezentacji spotkają się hałas, awangarda i wiedza tajemna. Wreszcie GG Albuquerque zaprosi do uniwersum muzyki baile funk, ze specjalnym naciskiem na techniki produkcyjne osób DJ-skch z faveli. Korzystając z neuroqueerowej perspektywy, kolektyw Ecology of Care, będzie zastanawiał się nad relacjami pomiędzy neuroróżnorodnoścą, dostępnością i nowymi rozwiązaniami cyfrowymi.
Na naszej stronie dostępne są formularze rejestracyjne na warsztaty – ilość miejsc ograniczona, więc zachęcamy do szybkiego zapisywania się. Chloe Lula zajmie się podcastami, Günseli Yalcinkaya i Kat Zavada zapraszają na zajęcia zasilane sztuczną inteligencją. W ich trakcie uczestniczki/ uczestnicy zajmą się przechwytywaniem ultra-prawicowego dyskursu oraz wytwarzaniem nowych, alternatywnych koncepcji państwowości. Z kolei w trakcie „Soft Data” Mai Demskiej będziemy rozmyślać o ludzkim ciele jako przestrzeni dla danych i miejscu służącym do wizualizacji obiegu informacji.
W Kinie Pod Baranami odbędą się projekcje, w tym „Stand By For Failure – A Negativland Documentary” – dokument poświęcony amerykańskiej grupie Negativland, która wystąpi podczas tegorocznego Unsoundu w Krakowie. Artyści wezmą również udział w rozmowie w ramach programu dziennego. Ponadto, zobaczymy „Kyiv Eternal” Heinaliego. Materiał wideo składający się z ujęć ukraińskiej stolicy, zebranych przez Maryanę Osnach w ramach otwartego naboru, we współpracy z Kachną Baraniewicz. Dochód ze sprzedaży biletów na „Kyiv Eternal” zostanie przekazany inicjatywie Musicians Help Ukraine.
Aktualne informacje dotyczące karnetów i biletów
Tygodniowe i weekendowe karnety – wyprzedane
Klubowe karnety – dostępna niewielka liczba
1 października – WHIZZLECLANK – bilety dostępne
2 października – GOBBLEFLIB – bilety dostępne
3 października – SKRONKIFY – bilety dostępne
4 października – SYMPOSPHERE – bilety dostępne
4 października – PPENING OARTY – niewielka liczba biletów dostępna (karnety nie obejmują tego wydarzenia)
5 października – BLARBTANGE – niewielka liczba biletów dostępna
5 października – ZOOBOPFIZZ – bilety dostępne
6 października – SPLONGLEFLUX – wyprzedane
6 października – ZIGGLEWUMP – bilety dostępne
7 października – MARGINAL CONSORT niewielka liczba biletów dostępna (karnety nie obejmują tego wydarzenia)
7 października – CLANKABOBBLE – wyprzedane
7 października – FLIBBERTWIRL – bilety dostępne
8 października – WARBLESTRUM – wyprzedane
8 października – PLOSING CARTY – bilety dostępne (karnety nie obejmują tego wydarzenia)