Drugie ogłoszenie programowe krakowskiej edycji Unsoundu

Przeglądasz stronę archiwalną

Powrót do strony głównej
←  Powrót

Aktualności

02.07.2019

Drugie ogłoszenie programowe krakowskiej edycji Unsoundu

Drugie ogłoszenie programowe krakowskiej edycji Unsoundu

Krakowski Unsound odbędzie się już po raz siedemnasty. Tematy, które nas zajmują w tym roku to: wspólnota, empatia, szacunek wobec innego oraz pozytywne wizje przyszłości. Motywem przewodnim jest „Solidarity”. Od 6 do 13 października będziemy razem słuchać muzyki, rozmawiać, uczestniczyć w warsztatach oraz oglądać filmy.

Bilety na poszczególne wydarzenia trafią do sprzedaży pod koniec sierpnia. Bilety na koncert Sunn O))) oraz Karnety Forum są już w sprzedaży i można je wciąż nabyć za pośrednictwem Going. Na część wydarzeń, w tym na cały program dyskusyjny, wstęp jest wolny!

Oto lista artystów, którzy dołączają do programu muzycznego:

33EMYBW presents Arthropods - live (CN, world premiere) ○ 8ULENTINA (US) - dj ○ Anthony Pateras presents This Ain’t My First Rodeo (AU) ○ Bastarda (PL) ○ CCL - dj (UK/US) ○ Deena Abdelwahed - dj (TN) ○ Dreamcrusher (US) ○ Eli Keszler & Nate Boyce present Pedagogy (US, European premiere) ○ Félicia Atkinson (FR) ○ FOOZOOL - dj (US) ○ Goat (JP) ○ HYPH11E b2b Slikback - dj (CN/KE) ○ Jasmine Infiniti - dj (US) ○ Ka Baird (US) ○ Lingua Ignota (US) ○ LOFT (UK) ○ LSDXOXO - dj (US/DE) ○ Luz - dj (BE/DE) ○ Matias Aguayo presents Support Alien Invasion (CI/DE, world premiere) ○ Matmos presents Plastic Anniversary (US) ○ MC Yallah & Debmaster (UG/KE/FR) ○ Monster - dj (PL) ○ MSYLMA feat. ZULI, Karim el Ghazoly & Omar El Sadek (SA/EG/CZ, world premiere) ○ Osheyack & Adam Dupré present Memory Hierarchy (US/CN, world premiere) ○ Teki Latex b2b Betty - dj (FR) ○ Teto Preto (BR) ○ Upsammy - dj (NL) ○ Vladislav Delay feat. AGF presents Rakka (FI) ○ Yen Tech presents Hypercanto (KR/US/CN, world premiere) ○ Zimpel/Shackleton (UK/DE/PL, world premiere)

Kolejni prelegenci to Jan Sowa (PL), Jaśmina Wójcik (PL), Mat Dryhurst (US/DE).

A w programie filmowym znalazły się także: „Black to Techno” (UK/NG) ○ „Hail Satan” (US) ○ „Hi, AI - Love Stories From The Future” (DE)” ○ „Solidarność według kobiet” (PL) ○ „Symfonia Fabryki Ursus” (PL)

Układając tegoroczny program dużo myśleliśmy o wspólnotowym charakterze naszego festiwalu. Bardzo cieszymy się z tego, że społeczność Unsoundu to nie tylko publiczność, ale także artyści. Nasze relacje są trwałe, z niektórymi poznaliśmy się przecież aż 17 lat temu. Jest to dla nas ważne, ponieważ tradycyjne media muzyczne oraz sposoby dystrybucji podlegają obecnie zmianom, które w brutalny sposób przekształcają świat muzyki, doprowadzając do homogenizacji gustów. Dlatego nasz festiwal, niczym wytwórnia płytowa wiele lat temu, buduje relacje z artystami. Zamawiamy u nich nowe dzieła, prezentujemy ich nowe albumy oraz zachęcamy do współpracy z innymi twórcami. Wspieramy również nowe zjawiska, sceny i kolektywy oraz debiutujących artystów. Dokładamy wszelkich starań, by Unsound zaskakiwał i rozkochiwał nas w rzeczach, których wcześniej nie słyszeliśmy.

W marcu tego roku amerykański duet MATMOS wydał album pod tytułem „Plastic Anniversary” – jego zapowiedź można było usłyszeć podczas Unsoundu w Adelajdzie. W Krakowie poznamy pełną wersję projektu. Nowa płyta Matmos to opowieść o plastiku: jego użyteczności w codziennym życiu i przekleństwie dla środowiska naturalnego. Artyści nagrali swoją muzykę m.in. przy pomocy plastikowych przedmiotów i śmieci.

SHACKLETON to brytyjski producent znany z basowej, post-industrialnej muzyki o uduchowionej atmosferze. W tym roku wystąpi na Unsoundzie z cenionym klarnecistą WACŁAWEM ZIMPLEM. Oprócz ogromnego talentu tę dwójkę łączy coś jeszcze: łatwość do nawiązywania współpracy z innymi artystami. Schackleton wystąpił u nas z japońską grupa Nissenenmondai. Zimpel zagrał z Rabihem Beainim i z Remontem Pomp.

Kolejnym innowatorem muzyki elektronicznej, który w tym roku wraca na Unsound jest VLADISLAV DELAY. Delay zagra materiał z nadchodzącego albumu zatytułowanego „Raaka”, na którym prezentuje swoje nowe, radykalne oblicze. Za wizualizacje będzie odpowiadać AGF, niemiecka artystka audio-wizualna.

Z Arabii Saudyjskiej przyleci z kolei MSYLMA, debiutant, którego album „Dhil-un Taht Shajarat Al-Zaqum” zrobił na nas ogromne wrażenie. Tematem płyty jest dorastanie, a Msylma pisząc swoje teksty inspirował się poezją powstałą w okresie przedislamskim oraz Koranem. Tradycyjna warstwa wokalna została tutaj połączona z brzmieniami współczesnymi: artysta czerpie zarówno z r&b, muzyki klubowej, jak i eksperymentalnej elektroniki. Na Unsoundzie będzie miała miejsce światowa premiera tego materiału. Do artysty dołączą egipscy muzycy ZULI oraz KARIM EL GHAZOLY, a także mieszkający w Czechach artysta wizualny OMAR EL SADEK.

Europejską premierę będzie miało z kolei widowisko „Pedagogy” przygotowane przez ELIEGO KESZLERA (perkusja) oraz NATE’A BOYCE’A (preparowana gitara, wizualizacje). Jego tematem jest szeroko rozumiana „instrumentalizacja”- jako kategoria muzyczna, psychologiczna i socjologiczna. Artystom chodzi o warunki, w których poddajemy się, niczym instrumenty, czyjejś władzy i pozwalamy sobą manipulować. „Pedagogy” zatem to opowieść o władzy i historii. Ale także o samym słuchaniu, bo przecież wykorzystywanie emocjonalnych reakcji na muzykę też jest „instrumentalizacją”.

LINGUA IGNOTA to solowy projekt amerykańskiej artystki Kristiny Hayter, która w swojej muzyce łączy ze sobą tak odległe światy jak metal, noise, muzyka barokowa oraz folk. Tematem jej twórczości jest przemoc domowa doświadczana przez kobiety, wynikająca z niej rozpacz oraz pragnienie zemsty. Dosłownie za kilka dni ukaże się nowy album Lingua Ignota zatytułowany „Caligula”. Krytyki patriarchatu podejmuje się również DREAMCRUSHER, czyli noisowy, nihilistyczno-queerowy głos z Nowego Jorku.

W październiku w Krakowie pojawi się KA BAIRD – multiinstrumentalistka oraz wokalistka z Nowego Jorku, która zaprezentuje swój nowy album i to przed jego oficjalną premierą. Płyta powstała z inspiracji muzyką wykorzystywaną podczas plemiennych rytuałów. Ka Baird koncentruje się na śpiewie, zgodnie ze słowami słynnej wokalistki Joan La Barbary, iż „pierwszym instrumentem jest głos”. Z nową muzyką przyjedzie też grupa GOAT, czyli japońscy specjaliści od minimalizmu. Zespół opiera swoją twórczość na repetycji, znosząc przy okazji granicę pomiędzy muzyką awangardową a rockiem.

Francuska kompozytorka, poetka i artystka wizualna FÉLICIA ATKINSON wystąpi w związku z premierą nowego albumu „The Flower and the Vessel”. Nagrała go podczas ostatniej trasy koncertowej, którą pokonała będąc w ciąży. Jak podkreśla sama Atkinson, „To nie jest płyta o byciu w ciąży. Raczej płyta nagrana wraz z ciążą, z głosem kogoś, kto jest w twoim ciele”. Nieprzypadkowo więc na nowej płycie słychać inspiracje wielogłosem. Tematycznie po drugiej stronie znajduje się polska grupa BASTARDA, której członkowie opowiadają głównie o śmierci, zajmują się bowiem reinterpretowaniem średniowiecznej muzyki pogrzebowej.

Z kolei ANTHONY PATERAS zaprezentuje koncert pod tytułem „This Ain’t My First Rodeo”. Artysta jest zafascynowany zagadnieniami z zakresu psychoakustyki i kwadrofonii, poszukuje dźwięków, które wpływają na to, jak odczuwamy czas.

Bardzo wyrazista scena muzyczna działa obecnie w Szanghaju. Do Europy ich muzyka trafia między innymi dzięki wytwórni SVBKVLT, z którą mamy przyjemność współpracować. Na tegorocznym Unsoundzie usłyszymy artystów, którzy wydają u nich swoją muzykę. YEN TECH – koreańsko-amerykański raper, wokalista i producent, przygotowuje premierę „Hypercanto”, projektu, na którym snuje wizje przyspieszonego post-człowieczeństwa i się z nich naśmiewa. Następnie OSHEYACK i ADAM DUPRÉ oraz ich audiowizualny pokaz „Memory Hierarchy” o tym, jak media społecznościowe manipulują naszą pamięcią. W skrócie: deepfake, filtry twarzy, livestreaming i muzyka hardcore. Odwiedzi nas także 33EMYBW, chińska producentka muzyki elektronicznej, która zaprezentuje na żywo swój nowy album „Anthropods” . Nie możemy się doczekać także setu didżejskiego b2b, który zagrają razem chińska artystka HYPH11E oraz SLIKBACK, kenijski producent, DJ oraz kurator z wytwórni HAKUNA KULALA, sublabelu NYEGE NYEGE TAPES z Ugandy. To jeden z efektów chińsko-ugandyjskiej współpracy, którą wytwórnie niedawno nawiązały ze sobą. Slikback odbył w kwietniu rezydencję artystyczną w Chinach, a we wrześniu część artystów z Szanghaju odwiedzi studio Nyege Nyege w Kampali. Ogłoszona ostatnim razem grupa Gabber Modus Operandi również wydaje w SVBKVLT. Niedługo ukaże się ich pierwsza EP-k dla wytwórni.

Z Nyege Nyege związana jest również raperka MC YALLAH. Weteranka lokalnej sceny, która swoją karierę rozpoczęła w 1999 roku. Zasłynęła wtedy z utworów o motywującym charakterze, skierowanych do młodych ludzi. Wystąpi z nią francuski producent DEBMASTER, który przygotował bity na jej nadchodzący album.

W tegorocznym programie Unsoundu mocno zaznaczona będzie również obecność dwóch innych kolektywów - CLUB CHAIz Oakland oraz ROOM 4 RESISTANCE z Berlina. Oba zajmują się wspieraniem mniejszości na scenie muzyki elektronicznej. Walczą o szacunek, widoczność oraz edukują debiutantów. FOOZOOL8ULENTINA i JASMINE INFINITI będą reprezentowały Oakland, DEENA ABDELWAHED i LUZ DIAZ - Berlin. Jasmin zagra w Hotelu Forum, podczas gdy pozostałe DJ-ki pojawią się na osobnej imprezie w środę. Ze względu na pojemność miejsca, impreza nie jest objęta karnetem i wymaga osobnego biletu.

W Hotelu Forum wystąpi również grupa TETO PRETO. Artyści zadebiutowali w 2016 roku – Brazylia przeżywała wówczas zamach stanu. Tetro Preto krytycznie odniosło się do sytuacji politycznej i do warunków materialnych, w jakich w Brazylii żyje czarna oraz queerowa społeczność. W swojej muzyce łączą brazylijskie i afrykańskie dźwięki z elektroniką. Ich koncerty mają mocno performatywny charakter. Polityczna jest również nowa płyta MATIASA AGUAYO, chilijskiego artysty, który wychował się w Niemczech. Aguayo właśnie wydał nowy album zatytułowany „Support Alien Invasion”, na którym w radosny sposób walczy z wykluczeniem oraz zachęca do celebrowania inności i obcości. Będzie to światowa premiera tego materiału.

Do programu klubowego dołączają kolejni twórcy, którzy swoją muzyką przełamują granice gatunkowe. TEKI LATEXwystąpi b2b z francuską DJ-ką BETTY – oboje uwielbiają łączyć ze sobą pozornie odległe estetyki. Następnie UPSAMMY, holenderska artystka która stała się ostatnio jedną z najbardziej rozchwytywanych DJ-ek na świecie. Z kolei CCL z Seattle to ciągle przeskakujący kalejdoskop dźwięków, pozbawionych jednoznacznej przynależności gatunkowej. LSDXOXO wybił się jako członek nowojorskiego kolektywu GHE20G0TH1K, ale dziś jest jedną z gwiazd berlińskiej sceny rave’owej. Do programu dołącza również MONSTER, która jest obecnie jedną z najlepszych DJ-ek techno w Polsce. Na żywo zagra z kolei LOFT, która w dotychczasowych produkcjach (m.in. dla Tri Angle) zajmowała się dekonstrukcją techno i drum & bassu.

Spotkania, wykłady i prezentacje to niezwykle ważna dla nas część festiwalu. Oto nasi kolejni goście:

Artysta oraz eseista MAT DRYHURST przedstawi referat na temat samego pojęcia „muzyka niezależna”. Dryhurst uważa, że termin „niezależność” nie ma już racji bytu, a na jego miejscu powinna się pojawić nowa kategoria, a mianowicie „współzależność”. Najkrócej mówiąc, Dryhurstowi chodzi o uzdrowienie rynku muzycznego.

JAN SOWA opowie o projekcie „Solidarność 2.0, czyli demokracja jako forma życia”, w którym bada proces stopniowego przejmowania systemów demokratycznych przez globalne elity finansowe. Podczas swojej prezentacji, Sowa opowie o praktykach demokracji radykalnej, które mogą stać się wehikułem kolektywnego uwłasnowolnienia.

Reżyserka JAŚMINA WÓJCIK weźmie udział w spotkaniu, które odbędzie się po projekcji jej filmu „SYMFONIA FABRYKI URSUS”. To obraz przedstawiający byłych pracowników zakładu, którzy odtwarzają swoją pracę w nieistniejącym już miejscu, wspominając dawne zachowania i dźwięki.

W programie filmowym znalazły się także następujące filmy. „SOLIDARNOŚĆ WEDŁUG KOBIET” Marty Dzido i Piotra Śliwowskiego, który pokazuje pomijany dotąd wkład kobiet w tworzenie „Solidarności”. „BLACK TO TECHNO” Jenn Nikuru - o czarnych korzeniach muzyki techno z Detroit. Zobaczymy także „HAIL SATAN” w reżyserii Penny Lane. Jest to historia Kościoła Szatana, którego członkowie – często w dość zaskakujący i zabawny sposób – walczą o sprawiedliwość społeczną i polityczną. A także „HI, AI - LOVE STORIES FROM THE FUTURE” Isabelli Willinger, który opowiada o romantycznych związkach pomiędzy robotami i ludźmi.

Występ Betty odbędzie się przy wsparciu platformy SHAPE.

Bilety dostępne są za pośrednictwem Going. Wydarzenie na Facebooku znajduje się pod linkiem.