Unsound ogłasza nazwiska artystów oraz większość harmonogramu
Tegoroczny Unsound będzie się odbywać on-line od 1 do 11 października. Od dziś na festiwalowej stronie jest dostępny harmonogram wydarzeń, a w nim: występy muzyków w niecodziennych konfiguracjach, premiery A/V, warsztaty taneczne, zajęcia z medytacji, eksperymentalne webinary, wydarzenia poświęcone praktyce wspólnego słuchania, koordynowane wycieczki i spacery, a nawet całe wirtualne światy zbudowane od zera przez zaproszonych artystów. W ramach festiwalu będą miały miejsce także panele dyskusyjne, koncert muzyki do spania oraz nowe atrakcje organizowane we współpracy z partnerami
festiwalu. Szczegółowy program dyskusji pojawi się w przyszłym tygodniu.
„W tym roku skupiamy się na odkrywaniu potencjału tkwiącego w platformach i mediach społecznościowych. Internet bywa męczący, odkąd stał się przestrzenią, w której wszyscy się przekrzykujemy, dlatego razem z artystami chcemy wykorzystać dostępne środki komunikacji w nowy sposób. Chodzi nam o to, by zaproponować coś świeżego. Zaangażować uczestników i uczestniczki festiwalu w nietypowy sposób”, mówi dyrektorka wykonawcza Unsoundu, Gosia Płysa.
„Odbiorców nie da się usadowić przed ekranami i oczekiwać od nich, że będą uczestniczyli w wydarzeniach on-line w taki sposób, jak w przypadku festiwalu rozgrywającego się w konkretnych krakowskich lokalizacjach. Z tego powodu zdecydowaliśmy się na formułę, która nie będzie wymagała ciągłego czuwania przed komputerem przez 11 dni, ale pozwoli jednocześnie zaangażować się w intensywny sposób, testując przy okazji naszą »ekranową wytrzymałość« . Po drodze na pewno nie unikniemy niedoskonałości, żywimy jednak głęboką nadzieję, że festiwal będzie co najmniej interesującą propozycją – pomocną w
odnalezieniu własnej ścieżki w tych dezorientujących czasach”, dodaje dyrektor artystyczny festiwalu, Mat Schulz.
Centrum operacyjnym tegorocznej edycji jest nasza strona główna oraz zamieszczony na niej harmonogram, który zawiera linki do poszczególnych wydarzeń. Część z nich wymaga wcześniejszej rejestracji. Ponadto, na platformie Discord pojawiło się Unsoundowe konto, które będzie głównym punktem informacyjnym dla tych, którzy chcą być na bieżąco, pogadać
lub po prostu pokręcić się w okolicy. W tej przestrzeni pojawią się specjalne projekty, a festiwalowi artyści i kuratorzy zaprezentują tam swoje prace.
Wydarzeniem otwierającym festiwal jest „Weavings” [tkanie], improwizacja obmyślona przez Nicolása Jaara i rozpisana na kilkunastu artystów. W ramach tego wieloczęściowego utworu każdy z gości zagra z dwoma innymi muzykami: tymi, którzy pojawia się na scenie przed nimi i po nich. Zagrają Aho Ssan, Angel Bat Dawid, Dirar Kalash, Ellen Fullman, zespół Księżyc, Laraaji, Ka Baird, sam Jaar, Paweł Szamburski, Raphael Rogiński, Resina, Rolando Hernandez, i Wukir Suryadi & Rully Shabara, czyli duet Senyawa.
Specjalnie na potrzeby Unsoundowego streamingu powstały zupełnie nowe projekty Sinjina Hawke'a i Zory Jones, DeForresta Browna, Jr-a. i Jamesa Hoffa, TCF-a oraz Antoniny Nowackiej. Drugi blok audiowizualnych projektów stworzonych specjalnie na tegoroczną edycję Unsoundu stanowią video-eseje Steve'a Goodmana, Kristen Gallerneaux i kolektywu Nine Nights, który opiekuje się platformą streamingową dostępną pod tą samą nazwą – w skład grupy wchodzą GAIKA, GLOR1A i Shannen SP. 陆明龙 / Lawrence Lek wyświetli swój film „AIDOL 爱道”i zaprosi do zaprojektowanego przez siebie świata. Z kolei perkusiści Miłosz Pękala i Hubert Zemler zinterpretują dwie kompozycje Jlin.
Internetowa odsłona Unsoundu to także wymagające rejestracji darmowe cykle warsztatów. Wśród nich znajdą się prowadzone przez Laraajiego ćwiczenia z głębokiego słuchania [deep listening] oraz medytacji za pomocą śmiechu, pojawią się też kursy tańca Jersey Club z UNiiQU3 oraz Gqom z tancerką Esi.J, w rytm setu Rudeboyz i Griffita Vigo.
Duet Pussykrew zaprosi do interaktywnego świata zaprojektowanego pod muzykę i teksty grupy 700 Bliss (Moor Mother i DJ Haram). Kolektyw NAXS Corp i producentka Meuko! Meuko! zaprezentują grę online o nazwie „AFTERLIFE: ev20f1”. Będzie to eksperymentalna przestrzeń wirtualną z drobiazgowo rozplanowanym programem występów, która każdemu użytkownikowi i użytkowniczce będzie pozwala na indywidualne, performatywne doświadczenie. Napisana fabuła obejmuje koncerty Meuko! Meuko!, Aleksa Zhang Hungtaia, Alice Hui-Sheng Chang razem z Dutch E Germem oraz grupy 落差草原 / Prairie WWWW i 破地獄 / Scattered Purgatory a także przegląd azjatyckich DJów i producentów. Zagrają Sonia Calico (Tajwan), Gabber Modus Operandi (Indonezja), 33EMYBTW, Hyph11e (obie z Chin), Leevisa (Korea Południowa), znana pod pseudonimem ASJ Charlisha Leung (Hong Kong), Mars89 (Japonia) i Wanton Witch (Tajlandia).
Druga kompozycja o charakterze improwizowanym, którą zaprezentujemy podczas tegorocznego Unsoundu, pozwoli widzom i widzkom wybierać pomiędzy różnymi sposobami doświadczenia: słuchaniem, medytacją i snem. Zagrają Emily A. Sprague, Lucrecia Dalt, Félicia Atkinson, Bartosz Kruczyński jako Earth Trax, KMRU oraz Forest Management. Za wizualizacje odpowiadać będzie filmowiec i artysta wizualny David OReilly, który z tej okazji zaprezentuje także konceptualną pracę „Quarantine Dreams”. Koncert „∞ o'clock” potrwa łącznie 6 godzin i zostanie wyemitowany 4 razy w ciągu jednej doby.
Widzowie i widzki będą mogli uczestniczyć także w performansach dźwiękowych, takich jak wspólny, korespondencyjny spacer w realu kierowany wskazówkami duetu Patiño & Schuttel, żałobny rytuał dźwiękowy Zosi Hołubowskiej i Julii Giertz, a także internetowe oprowadzanie po zaułkach historii Kazimierza, znanego przecież bywalcom festiwalu, za co odpowiadać będą organizatorzy żydowskiego FestivalARTu. YouTuber Benjamin Bennett
zaprosi we wspólny spacer i pogadankę online, a mistrz nagrań terenowych Chris Watson odtworzy, miejsce po miejscu, swoją dźwiękową podróż podczas lockdownu.
Wszystkie wydarzenia w formule talk-show omówi vlogger Drumpilled, który po raz pierwszy zagości na Unsoundzie „fizycznie”, dzięki uprzejmości Sama Rolfesa i jego Wirtualnego Systemu do Awatarów 3D.
Mimo budżetowych cięć, cały program festiwalu jest za darmo. Unsound potrzebuje jednak wsparcia i zbiera środki za pomocą portalu Patreon, czyli tutaj. Warto zaznaczyć, że kluczowymi elementami tegorocznej edycji są książka i album. Są one dostępne w przedsprzedaży pod tym linkiem.
Wiele spośród powyższych projektów zostało wybranych za pośrednictwem otwartego naboru – co jest odpowiednio oznaczone w Unsoundowym harmonogramie. Na festiwalową skrzynkę nadesłano masę ciekawych zgłoszeń, ale niestety większości z nich nie dało się włączyć do programu, z uwagi na ograniczenia budżetowe i czasowe tegorocznej edycji.