Unsound LAB 2020
Pierwsza połowa 2020 roku wpłynęła na branżę muzyczną w sposób większy niż ktokolwiek był w stanie przewidzieć. Z powodu pandemii COVID-19 większość wydarzeń muzycznych została odwołana, a planowanie kolejnych stało się ryzykowne. Z kolei protesty Black Lives Matter przypomniały nam, że scena muzyczna wymaga bardziej sprawiedliwego podziału – osoby czarnoskóre ciągle są niedoreprezentowane w line’upach, składach zespołów, programach festiwalu i rosterach (czyli planach wydawniczych agencji).
Podczas tegorocznej edycji Unsoundu będziemy wspólnie zastanawiać się nad tym, jak funkcjonować w nowych warunkach oraz jak przygotować się na to, co nas jeszcze czeka. Jak przetrwać? Jak się rozwijać? Czy kariera w muzyce, zwłaszcza niezależnej i elektronicznej, jest w obecnej sytuacji w ogóle możliwa?- to pytania, które nie dają nam spokoju.
W związku z tym, postanowiliśmy kontynuować Unsound Lab, cykl warsztatów dla osób rozpoczynających karierę w branży muzycznej, który rozpoczęliśmy rok temu. Z tym, że tegoroczna edycja Unsound Lab odbędzie się w całości online na platformie ZOOM. Program rozłożyliśmy na dwa weekendy – 19-20 września oraz 26-27 września 2020 roku.
Zarejestrowani uczestnicy będą mogli odbyć rozmowy z wybranymi mentorkami i mentorami w ramach zamkniętej grupy online. To obecnie jedyne możliwe zastępstwo fizycznego spotkania. Mamy nadzieję, że w przyszłym roku znowu zobaczymy się na żywo.
Tegoroczne zajęcia poprowadzą doświadczeni pracownicy agencji bookingowych, managementowych, publishingowych, dziennikarki i dziennikarze, prawniczki oraz przedstawicielki i przedstawiciele instytucji wspierających artystów i artystki. Większość zaproszonych osób to nasi współpracownicy, którzy niejednokrotnie zaimponowali nam doświadczeniem. Cieszymy się, że zgodzili się podzielić swoją wiedzą z uczestniczkami i uczestnikami Unsound Lab.
Aplikować można do 21 sierpnia. O wynikach naboru poinformujemy 30 sierpnia. Opłata za udział w programie wynosi 300 złotych. Osoby znajdujące się w trudnej sytuacji finansowej ze względu na pandemię COVID-19 mogą ubiegać się o obniżkę lub zniesienie opłaty – informację taką należy zamieścić w formularzu aplikacyjnym.
SOBOTA, 19 WRZEŚNIA
12.00 – 13.00 / Intro to the Unsound Lab, Class of 2020
Oficjalny program Unsound Lab 2020 otworzy Małgorzata Płysa,
dyrektorka wykonawcza Unsoundu oraz dyrektorka agencji Unsound Productions. Płysa opowie o pracy managerki artystek i artystów na arenie międzynarodowej. Następnie uczestnicy przedstawią się sobie nawzajem i opowiedzą o swoich oczekiwaniach względem programu Unsound Lab.
13.45 – 16.00 / Agents and Managers: Old roles and New Challenges Considered
Dyskusja poświęcona strategiom promocyjnym i logistyce organizowania wydarzeń w obecnej sytuacji. Agenci i managerowie opowiedzą o zmianach, jakie nastąpiły w ich pracy w związku z pandemią COVID-19. Jak było przed, a jak jest po? W jaki sposób artyści oraz przemysł muzyczny – których dochody zależą w dużej mierze od organizacji wydarzeń – mogą przetrwać w czasach kwarantanny i w świecie zamkniętych granic? Jakie nowe wyzwania pojawiają się przed nami? W wydarzeniu wezmą udział:
Carin Abdula – Outer Agency (UK)
Laetitia Deering – Annex (UK)
Cornelius Harris – Alter Ego (USA)
Brandon Stosuy – Zone6 Mgmt (USA)
Matt Werth – RVNG (USA)
Moderatorka: Lisa Blanning
17.00 – 20.00 / Introduction to intersectional diversity in the music industry
Warsztaty poświęcone będą intersekcjonalności. Intersekcjonalność to perspektywa badawcza, która pozwala przyglądać się temu, jak różne kategorie społeczne (takie jak płeć, wiek, klasa, rasa i etniczność, (nie)pełnosprawność, poziom wykształcenia) krzyżują się ze sobą i prowadzą do zjawiska wielokrotnego wykluczenia. Uczestnicy zapoznają się z historią intersekcjonalności, podstawowymi terminami oraz metodami oporu wobec nierówności społecznych. Abdula i Pamuk podzielą się także swoimi zawodowymi doświadczeniami w tym kontekście i opowiedzą, które praktyki najlepiej sprawdzają się w branży muzycznej. Uczestnicy nie muszą posiadać żadnej specjalistycznej wiedzy ani doświadczenia, by wziąć udział warsztatach. Będą one prowadzone w sposób luźny, z dużą ilością czasu na pytania i wspólną dyskusję.
Carin Abdula - Outer Agency
Lyra Pramuk - Ableton’s Loop
Moderatorka: Niks Delanancy – Black Bandcamp
NIEDZIELA, 20 WRZEŚNIA
12.00 – 14.00 Record Labels in 2020: What is their role and how can they help artists?
Jaka jest rola wytwórni płytowych w 2020 roku? Jaki procent dochodów artystów stanowi sprzedaż płyt? Czy współpraca z dużą wytwórnią jest nadal gwarancją sukcesu, czy lepiej, gdy artysta sam wydaje swoje płyty? Jak podjąć decyzję, kiedy wydać płytę w czasach pandemii, zwłaszcza jeśli ma ona być połączona z serią występów na żywo? W jaki sposób wytwórnie mogą zapewnić większą różnorodność prezentowanych artystów? W dyskusji wezmą udział przedstawiciele wybranych wytwórni i artyści:
Courtesy – Kulør (DK)
Mr. Mitch – Gobstopper Records (UK)
Rrrkrta – Brutaż (PL)
Emilio Fagone – YEAR0001 (SWE)
Moderatorka: Lisa Blanning
15.00 – 17.00 / Curators and programmers: What do they seek when creating their events?
Czym kierują się kuratorzy tworząc programy swoich wydarzeń? Jak planować przyszłe eventy w obliczu ryzyka kolejnej fali zakażeń wirusem SARS-CoV-2?Czy wydarzenia online mogą zastąpić doświadczenia w realu? Jak poszerzyć widoczność artystów poprzez udział w europejskich platformach kulturalnych? Dyskusja panelowa z udziałem przedstawicieli festiwali skupionych wokół europejskich platform SHAPE i We Are Europe, których częścią jest festiwal Unsound. Kuratorzy opowiedzą o swoim procesie decyzyjnym oraz wskażą praktyczne możliwości uzyskania wsparcia dla twórców poprzez programy współpracy międzynarodowej. W dyskusji wezmą udział:
Lisa Meyer – Supersonic, Birmingham
Stephanie Phillips - Decolonise Fest, UK
Jan Rohlf – CTM, Berlin, członek platformy SHAPE
Mat Schulz – Unsound, Kraków, członek platformy SHAPE i WAE
moderatorka: Lisa Blanning
SOBOTA, 26 WRZEŚNIA
12.00 – 13.15 / Publishing, synchronisations and commissions: How to diversify artists’ income sources (presentation)
Rachel Graham, w ciągu swej osiemnastoletniej kariery w branży muzycznej, doświadczyła niemal wszystkich jej oblicz. Prezentacja Rachel 'Get organised = Get paid' skupi się na podstawach Music Publishing dla artystów rozumianych jako twórcy, wykonawcy i posiadaczy praw, a także obejmie zarys możliwych ��ródeł dochodu za pośrednictwem kanałów wydawniczych i ich synchronizacji.
14.00 – 15.15 / Intellectual property rights and international agreements for artists and their agents (presentation)
Victoria Wood, prawniczka reprezentująca brytyjską kancelarię Statham Gill Davis, opowie o ochronie prawnej artystów na rynku międzynarodowym. Wood przedstawi sposoby ochrony własności intelektualnej artystów oraz poradzi, na co należy zwracać uwagę przy podpisywaniu umów międzynarodowych.
16.00 – 17.30 / Q&A moderated by Lisa Blanning
Obie prezentacje podsumuje dłuższa dyskusja prowadzona przez Lisę Blanning. Będzie także czas na pytania uczestników i analizę konkretnych przypadków.
NIEDZIELA, 27 WRZEŚNIA
12.00 – 13.30 / Polish Artists and Agencies to the Fore: Cultivating the Local
Reprezentowanie polskich artystów w obecnej sytuacji politycznej i kulturowej na świecie. Gdzie tkwi potencjał? Jakie wyzwania stoją przed nami? W dyskusji wezmą udział agenci reprezentujący polskich artystów undergroundowych i elektronicznych. Wydarzenie szczególnie ważne dla wszystkich osób zatroskanych losem lokalnej sceny muzycznej. Udział wezmą:
Tomek Hoax – Coastline Bookings
Ania Marzec – CEO Agency
Mateusz Mondalski – Primitive Agency
Paulina Żaczek – Granko Agency
Moderatorka: Lisa Blanning
15.00 – 16.30 / Press and communication: Ground zero for artists’ work to reach a wider audience
Czy w 2020 roku artyści i artystki potrzebują jeszcze agencji PR-owych? Jaka może być ich rola w czasach, gdy media muzyczne znikają, a recenzje stają się rzadkością? Skoro media społecznościowe zdominowały dyskusję o muzycę, krytykę, promocję i strategie sprzedażowe, to jaką funkcję mogą dziś spełniać PR managerowie? Czy pandemia zmieniła również tę gałąź przemysłu muzycznego? Jak protesty BLM wpłynęły na medialną reprezentację czarnych artystów? Eksperci z wieloletnim doświadczeniem porównają swoje perspektywy. W dyskusji wezmą udział:
Gamall Awad – Backspin Promotions, NYC
Chal Ravens – niezależna dziennikarka
Georgia Taglietti – Sonar, Barcelona
Moderatorka: Lisa Blanning
18.30 - 20.30 / It’s on the tip of my tongue. Journalism workshop with Will Lynch
Jak napisać dobry biogram, ogłoszenie prasowe lub artykuł o artyście? Podczas tego dwugodzinnego warsztatu Will Lynch, dziennikarz „Resident Advisor”, przeprowadzi uczestników przez podstawy pisania o muzyce.
PONIEDZIAŁEK, 28 WRZEŚNIA
13.00-15.00 / Institutional support: Where to find it
Przed pandemią w Europie istniały spore, publiczne zasoby finansowania projektów kulturalnych. Gdzie szukać wsparcia finansowego i instytucjonalnego dla Waszych projektów artystycznych? Jaki jest najlepszy sposób ubiegania się o dotację? Prezentacje przedstawicieli naszych instytucji partnerskich rzucą cenne światło na ten temat.
Maja Łapuszyńska – KBF
Tamara Kamińska, Marek Hojda – Music Export Poland
Einar Eidsvåg – Music Norway
Michał Hajduk – Instytut Adama Mickiewicza/Culture.pl
W CELU UZYSKANIA DODATKOWYCH INFORMACJI, NAPISZ DO NAS [email protected]
Projekt jest współprezentowany z platformą We Are Europe
Dofinansowano ze środków MKIDN