MACHINE LISTENING - REZYDENCJA ARTYSTYCZNA

You are in the archives

Go back to the current page
←  Powrót

MACHINE LISTENING - REZYDENCJA ARTYSTYCZNA

MACHINE LISTENING - REZYDENCJA ARTYSTYCZNA

Unsound współpracuje z australijskim kolektywem badawczo-artystycznym Machine Listening (Sean Dockray, James Parker i Joel Stern) od początku pandemii w 2020 roku, kiedy zamówiliśmy trwającą łącznie 9 godzin serię transmisji online, eksperymentów oraz performansów. Współpraca ta zostanie rozwinięta w 2023 roku – Machine Listening odbędzie bowiem na krakowskim Unsoundzie rezydencję (w świecie rzeczywistym!) i zaprezentuje kilka prac.


„After Words” to wielokanałowa instalacja dźwiękowa dotycząca tego, jak mówimy i jak zachowujemy się w obliczu słuchających nas maszyn – i co wskutek tego dzieje się z językiem. Instalacja składa się z cyklu spekulatywnych scen, w których wykorzystane zostaną dźwiękowe ready-mades, odzyskane z systemów uczenia maszynowego, a następnie wplecione w scenariusz z udziałem autoregresyjnego modelu językowego. Tak powstają na poły fikcyjne historie o językach obliczeniowych, instrukcjach, produkcjach i performowaniu. Praca ta została zamówiona na wystawę „Data Relations” w Australian Centre for Contemporary Art. Premiera instalacji odbędzie się w poniedziałek o 18 w Ośrodku Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora CRICOTEKA, a do jej odwiedzania zapraszamy przez cały festiwalowy tydzień.


Rozwinięcie instalacji będzie stanowić warsztat „Data Audit”, składający się z wykładu oraz eksperymentów z udziałem uczestników, którzy zagłębią się w świat online zestawów danych dźwiękowych, analizowanych w kontekście władzy, potencjału, krytyki oraz kreatywności. Uczestnicy proszeni są o przyniesienie ze sobą laptopów i słuchawek.


Wśród licznych wydarzeń na żywo w trakcie festiwalu znajdzie się również „Machine Listening Songbook” – seria audiowizualnych interwencji wykorzystujących eksperymentalne oprogramowanie zaprojektowane przez Machine Listening by badać dekompozycję mowy, klonowanie głosu oraz dekonstrukcję standardowego formatu piosenki, co jest ukłonem ku dziedzictwu dadaizmu oraz poezji konkretnej.