SZA/ZA NA ŻYWO DO ETIUD POLAŃSKIEGO – dzisiejszy koncert w BAMcinématek w Nowym Jorku otwiera amerykańską trasę duetu

Nov 02
image

Już dziś w BAMcinématek odbędzie się premierowy seans siedmiu rzadko wyświetlanych filmów krótkometrażowych Romana Polańskiego do muzyki na żywo w wykonaniu eksperymentalnego duetu elektro-akustycznego Sza/Za. Jest to początek trasy koncertowej po całych Stanach Zjednoczonych. Projekt ten to swego rodzaju muzyczny hołd dla pioniera polskiego jazzu, Krzysztofa Komedy, który współpracował z Polańskim od czasów szkolnej twórczości reżysera, aż do produkcji w Hollywood. Międzynarodowa premiera projektu odbyła się podczas tegorocznej edycji krakowskiego Festiwalu Unsound, zaledwie dwa tygodnie temu.

W latach 1958 - 1962, Roman Polański – ceniony reżyser, laureat Nagrody Akademii Filmowej®  – wtedy jeszcze student sławetnej Łódzkiej Filmówki, zrealizował całą serię krótkich filmów: od przekornych ćwiczeń warsztatowych, takich jak Morderstwo  (1957) i Uśmiech zębiczny (1957), przez metaforyczne Rozbijemy zabawę (1957) i Ssaki (1962), aż do Dwóch ludzi z szafą (1958). Etiudy noszą znamiona surrealistycznego i nierzadko mrocznego stylu, który reżyser ujawni w przyszłości; jego geniuszu narracyjnego oraz niestrudzonego poszukiwania prawdy o ludzkiej naturze – jakkolwiek okrutna i bezlitosna nie miałaby się okazać. Ten sam groteskowy i często niepokojący świat wczesnych filmów Polańskiego, w połączeniu z precyzyjną i pomysłową reżyserią są elementami, które można odnaleźć w jego późniejszych arcydziełach, takich jak Dziecko Rosemary, Chinatown czy Pianista.

Sza/Za (Paweł Szamburski i Patryk Zakrocki) są muzykami, improwizatorami i promotorami kultury na warszawskiej scenie muzycznej i w niezależnych ośrodkach sztuki od roku 1999. Muzyka Sza/Zy jest niezwykłym połączeniem hałasu i ciszy, popu i współczesnej muzyki kameralnej; piękna i brzydoty w dźwiękach; mądrości i naiwnej beztroski. Używając klarnetu, skrzypiec, analogowych „loopów” oraz delikatnych efektów dźwiękowych, muzycy usiłują zamazać granice pomiędzy tymi wartościami oraz „wyzwolić” zarówno scenę, jak i publiczność od utartych i sprawdzonych oczekiwań kulturowych.

Projekt, prezentowany przez Instytut Kultury Polskiej w Nowym Jorku we współpracy z Festiwalem Unsound, wspierany jest przez organizację Trust for Mutual Understanding oraz Janus Films. W realizacji projektu uczestniczą: BAMcinématek w Nowym Jorku, Cornell Cinema w Ithaca, NY; Alamo Drafthouse w Austin, Boulder Theater; Cinefamily w Los Angeles, San Francisco Film Society, Seattle International Film Festival, Society for the Arts w Chicago oraz National Gallery of Art.

Więcej szczegółów na stronie Instytutu Kultury Polskiej w Nowym Jorku.

You are in the archives

Go back to the current page