Krakowska edycja Unsoundu rozpocznie się już niedługo. W tym roku festiwal odbędzie się między 16 a 23 października. Najwyższa więc pora, by ogłosić rozległy program dzienny, pełen rozmów, dyskusji panelowych, prezentacji. Do listy artystów dołączy też kilka ostatnich nazwisk.
W programie znajdą się projekty nadesłane w ramach otwartego naboru. Pierwszym z nich jest pokaz krótkiego filmu “Where Land Meets Sea” EMBASSY FOR THE DISPLACED, który dokumentuje kryzys migracyjny na greckiej wyspie Lesbos. Wydarzeniu towarzyszy rozmowa z brytyjskim artystą HELMEM, który stworzył do filmu muzykę i współpracował również z grupą nad projektem “Inner Space: Siberia”. Drugi zgłosiła historyczka mediów KRISTEN GALLERNEAUX, która przyjedzie z Detroit by dać wykład na temat dźwiękowych widm, prezentując artefakty ze swoich kuratorskich kolekcji Muzeum Henry’ego Forda, badania terenowe z naładowanych krajobrazów i dźwiękową historię kultury paranormalnej.
W ramach programu odbędzie się również kilka rozmów “jeden na jeden” z artystami: TOMEM ELLARDEM z Severed Heads, południowoafrykańskim duetem queerowym FAKA oraz formacją MATMOS, z którymi zostanie poruszony temat ROBERTA ASHLEYA. RASHAD BECKER przedyskutuje wraz z SOTE z Iranu stan współczesnej światowej awangardy, a mieszkający w Berlinie libański artysta RABIH BEAINI zbada międzykulturową wymianę muzyczną z artystami z całego świata. Inne panele poruszą tematy pobrexitowej imigracji z UK, ponadgranicznej współpracy i kurateli (w rozmowie z izraelskim dyrygentem i kuratorem festiwalu Tectonics ILANEM VOLKOVEM oraz członkami BODY SCULPTURES) czy gentryfikacji i jej wpływu na sceny muzyczne, o czym dyskutować będą promotorzy z Nowego Jorku, Berlina, Londynu i Warszawy.
Panelom na temat projektów zamówionych w Azji Centralnej oraz na Syberii towarzyszyć będą prezentacje tradycyjnych instrumentów z Tadżykistanu oraz Kirgistanu, a także kultowego sowieckiego syntezatora Polivoks, o którym opowie osobiście jego twórca VLADIMIR KUZMIN. Rozmowę między członkami meksykańskiego kolektywu NAAFI i uruguwajskiego SALVIATEK uzupełniają warsztaty perkusyjne urugwajskiej comparsy C1080, którzy uczyć będą stylu candombe. Wydarzenie nie jest objęte karnetem i obowiązuje na nie dodatkowy bilet, dostępny tutaj. Poza tym, DJ LAG i NAN KOLE opiszą barwną scenę gqom z RPA.
Wiele z powyższych rozmów zostanie poprowadzonych przez dziennikarzy związanych z partnerami medialnymi Unsoundu, m.in. przez Dereka Warmsleya z The Wire, Ryana Keelinga z Resident Advisor, Luke’a Turnera i Johna Dorana z The Quietusa oraz Lizę Premiyak z The Calvert Journal. Część z dyskusji moderować będą również stali festiwalowi współpracownicy Andy Battaglia i Philip Sherburne.
Wśród prezentacji autorstwa pisarzy i muzyków znajduje się m.in. prelekcja SARY ANGLISS na temat zaskakujących prekursorów dzisiejszego bezcielesnego tworzenia muzyki eletroniczniej. FRANCOIS J. BONNET analizuje perspektywy filozoficzne poruszające problem dźwięku i słuchania, o których pisze w książce “The Order of Sounds: A Sonorous Archipelago”. MATTHEW COLLIN, autor “Pop Grenade” i “Altered State” opowie o techno oporze i aktywiźmie parkietowym. Pianista R. ANDREW LEE dyskutować będzie na temat minimalizmu i tymczasowego przemieszczenia. Artysta wizualny HARM VAN DEN DORPEL przedstawi sposoby, w jakie wykorzystuje oprogramowie do analizy języka i ludzkiego poznania. Florian Meyer aka DON’T DJ rozmawiać będzie na temat zaczerpnięty z tytułu jego albumu “Authetic Exoticism”.
JOHANNES KLABBERS da performans oparty na zasadach ustanowionych przez Johna Cage’a. Będzie to jeden z elementów jego rezydencji jako festiwalowego terapeuty posthumanistycznego. Jak zarezerwować sobie wizytę u Johannesa przeczytacie na odpowiedniej podstronie.
Unsound nawiązał w tym roku współpracę z prestiżowym Miesiącem Fotografii w Krakowie, by zaprezentować cykl projekcji filmowych pod hasłem DISLOCATED VISIONS. Dzięki unikaniu konwencjonalnej narracji dzieła, zgłębiają różne części świata poprzez wyraziste, często spektakularne zdjęcia, skupiając się na rytualności, transie, muzyce, dźwięku i elemencie pozaziemskim.
Na program filmowy w Kinie pod Baranami składają się cztery filmy: RAIN THE COLOUR OF BLUE WITH A LITTLE BIT OF RED IN IT (2015, reż. CHRISTOPHER KIRKLEY), tuareski remake “Purple Rain”; BIGHT OF THE TWIN (2016, reż. HAZEL HILL MCCARTHY, III) z GENESIS BREYER P-ORRIDGE w poszukiwaniu źródeł vodum w Oiduah; DEAD SLOW AHEAD (2016, reż. MAURO HERCE), transcendentalny dokument sci-fi na statku towarowym; oraz NEGUS (2016, dir. INVERNOMUTO) z udziałem LEE “SCRATCH” PERRY’EGO, film badający spuściznę Haile Sellasie I.
Punktem kulminacyjnym programu Dislocated Visions będzie koncert w Teatrze Nowym, podczas którego RABIH BEAINI będzie miksować na żywo filmy i ścieżki dźwiękowe uznanego francuskiego reżysera i podróżnika VINCENTA MOONA. Bilety na koncert można nabyć pod linkiem.
Kolejną manifestacją motywu przewodniego Dislocation jest projekt Listening Stations, który zamieni krakowskie kawiarnie, restauracje i nie tylko, w tymczasowo odłączone strefy, gdzie miejscowa atmosfera zleje się z nagraniami pejzaży dźwiękowch, dosłownie przeniesionych ze swoich źródeł. Nagrania z Tanzanii zaprezentuje KINK GONG, z Nowego Jorku ANNE GUTHRIE, z Tajlandii MIRT, z krajów Europy Wschodniej MARTYNA POZNAŃSKA, z pradawnej Puszczy Białowieskiej IZABELA DŁUŻYK, z Czech i Słowacji JONÁŠ GRUSKA, tradycyjnej muzyki marokańskiej zarejstrowanej w latach 50. PAUL BOWLES, z Tampy na Florydzie po huraganie Frances MICHAEL OSTER, z kasyna w Queens ADRIAN REW, radiostacji numerycznych THE CONET PROJECT. WE WILL FAIL zaprezentuje dokument z podróży a HANNA SABAT nagranie z wystawy kur ozdobnych.
Zwracając się w końcu w stronę programu muzycznego, Unsound pragnie złożyć kondolencje rodzinie i przyjaciołom zmarłego niedawno DJ-a Spank-Spanka. Miał on wystąpić na Unsoundzie jako PHUTURE, wspólnie z DJ-em Pierre. Mamy przyjemność potwierdzić, że grupa nie odwołała swojego występu, a Spank-Spanka zastąpił jej były członek, ANGEL ALANIS – bez wątpienia będzie to wyjątkowy występ.
Listę ostatnich nazwisk dodanych do programu otwiera pianista R. ANDREW LEE, który wykona w całości kompozycję “November” DENNISA JOHNSONA. Ten trwający pięć godzin majestatycznie powolny utwór, napisany w 1959 roku, wyprzedził cały nurt minimalizmu i zainspirował “The Well-tuned Piano” La Monte Younga. Darmowe wydarzenie prezentujemy wspólnie z Akademią Muzyczną w Krakowie.
Przeciwstawne podejście do faktur w muzyce zaprezentują noise’owa artystka PUCE MARY, która posługuje się szorstkimi i zmysłowymi dźwiękami industrialu oraz polska wiolonczelistka RESINA, której delikatne drony interpretują na nowo polską muzykę zakorzenioną w zachwycie nad rodzimą naturą i krajobrazem.
Po fantastycznym występie na Unsoundzie Dislocation: Dushanbe trudno było nie zaproponować kolejnego występowi RABIHOWI BEAINIEMU, który zagra kolejny raz, tym razem z tadżycką formacją SAMO, tuż przed wspólnym występem Libańczyka z SENYAWĄ jako KAFR.
Pozostali artyści dodani do imprez w Hotelu Forum to: DJ MARFOX, który powraca na Unsound wraz z DJ-em NERVOSO, by zagrać przedłużony set b2b pełen angolańskich rytmów kuduro, kizomby i tarraxinhy; KAMIXLO z Bala Club, który łączy industrial z reggaetonem; grający na styku noise’u i muzyki klubowej B.YHZZ z Intruder Alert; oraz znany z nieprzewidywalnych performansów YVES TUMOR, tuż po premierze uznanej płyty “Serpent’s Music”.
W Hotelu Forum wystąpi również dwójka kompletnie różnych artystów związanych z labelem DDS prowadzonym przez Demdike Stare: jamajski duet dancehallowy EQUIKNOXX, których riddimowy album “Bird Song Power” należy do najbardziej ekscytujących wydawnictw 2016 roku; występują z wokalistką SHANIQUE MARIE; a także znana z popowych albumów z The Shapes oraz soundtracku do filmu “Pod Skórą” MICACHU – tym razem w roli DJ-ki.
Do programu dołączają również przedstawiciele polskiej sceny house i techno, tacy jak weteran DTEKK, członek Technosoul i dyrektor Up to Date Festival; CHARLIE, promotorka z Krakowa odpowiedzialna za imprezy Szum; CHINO z kolektywu Radar, który wydał niedawno świetną EP-ką dla Holger; KINZO, również z Radaru, zaprezentuje oszałamiający miks house’u, italo, disco i nie tylko w duecie z rezydentem Unsoundu i wieloletnim przyjacielem ELTRONEM JOHNEM; artyści wystąpią jako MARCO Y LUCA. A jeśli mówimy o przyjaciołach, to cóż to byłby za Unsound bez PHILIPA SHERBURNE’A, który zagra powoli rozwijający się set na imprezie zamknięcia.
Na sam koniec informacja, że do wirtualnej instalacji “Treasure Island 2” TOMA ELLARDA dołącza zautomatyzowane call center SAMA KIDELA, który powoła do życia swój nowatorski album “Disruptive Muzak” – wypełniony telefonicznymi żartami, z których powstał niebiański ambient. Goście odwiedzający centrum będą mieli okazję wysłuchać żywych “rozmów” z biurem HMRC (brytyjskiego urzędu skarbowego).
Przypominamy, że karnety na Unsound są wyprzedane. Bilety na część poszczególnych wydarzeń również wyprzedały się już w sieci, ale będą jeszcze dostępne w większości przypadków na bramkach. Polecamy śledzić stronę internetową i profil na Facebooku, gdzie zamieszczać będziemy najświeższe informacje.