Szesnasta edycja Unsoundu rozpoczyna się w tym tygodniu, 7 października, pod hasłem Presence. Do programu muzycznego, filmowego oraz warsztatowego dołącza właśnie obszerny program dyskusyjny, który można już znaleźć na stronie unsound.pl.
Łącząca dźwięk, zapach i światło instalacja „Ephemera: Foris” CHRISA WATSONA, GEZY SCHOENA i MFO została ogłoszona już wcześniej. Wstęp na nią nie jest objęty karnetem i wymaga zakupu dodatkowego biletu. Można to zrobić za pośrednictwem Ticketmastera. Jedna sesja trwa około czterdziestu minut.
W odpowiedzi na nią, jak i na motyw przewodni festiwalu, MIROSŁAW BAŁKA zgodził się odtworzyć swoją pracę z 1997 roku zatytułowaną „a, e, i, o, u”. Jest to dźwiękowa rejestracja szczekania i wycia psów ze schroniska w Celestynowie pod Warszawą. Zobaczyć będzie można również SENSTERA, programowalną rzeźbę kinetyczną z końca lat 60., zbudowaną przez EDWARDA IHNATOWICZA. Została ona przywrócona do dawnej świetności dzięki krakowskiemu AGH, gdzie się obecnie znajduje. BARTOSZ ZASKÓRSKI zaprezentuje w Henryk Gallery wystawę pod tytułem „Monster”. Wstęp na obie instalacje oraz wystawę jest wolny.
Darmowe jest również wejście na wydarzenia programu dyskusyjnego. Zgodnie z poprzednią zapowiedzią, jednostka badawcza AUDINT opowie o sztucznej inteligencji, podróży w czasie, przejmowaniu sygnałów, wskrzeszanych wirtualnie raperach i dźwiękowej żałobie. Członkowie grupy to STEVE GOODMAN, TOBY HEYES, KRISTEN GALLERNEAUX, ELENI IKONIADOU i DEMELZA TOY TOY.
SAM ROLFES to artysta wizualny, który wystąpi na festiwalu wspólnie z RABITEM i HOUSE OF KENZO. Zaprezentuje sposoby powstawania jego improwizowanych projektów trójwymiarowych. Związana z Akademią Leona Koźmińskiego i MIT naukowczyni ALEKSANDRA PRZEGALIŃSKA opowie o kreatywności i sztucznej inteligencji. JOHN DANAHER, redaktor publikacji „Robot Sex: Social and Ethical Implications”, będzie mówił o seksie ludzi z robotami. RYAN DIDUCK jest autorem książki „Mad Skills: Midi and Music Technology in the Twentieth Centry”, której wątki rozwinie w swojej prezentacji. O historii wspomnianego już Senstera opowie ANNA OLSZEWSKA, jedna z osób zaangażowanych w jego odbudowę.
Kolejne punkty programu związane są z obchodami dziesięciolecia wytwórni PAN. TCF opowie o produkcji rojowej. Artystka JENNA SUTELA przedstawi systemy biologiczne i komputerowe. CORY LEVINSON będzie mówić o infrastrukturach muzycznych. Częścią programu będzie również projekt „AS WIFI”, który wydarzy się równolegle do koncertu Amnesii Scanner. W specjalnej sieci udostępniony zostanie interfejs komunikacji z Oracle - sztuczną inteligencją będącą członkiem zespołu. Za jej pomocą zostanie również zorganizowane rozdawnictwo tokenów. Za kryptowalutę będzie można nabyć niepublikowaną dotąd muzykę grupy. Mechanikę projektu wyjaśni Cory wraz z LOUISEM CENTEREM.
JOHN DORAN jest wydawcą magazynu „The Quietus” oraz autorem książki „Jolly Lad”, swojego świadectwa walki z uzależnieniem, chorobą psychiczną oraz uzdrawiającej mocy muzyki. Poprowadzi on rozmowę o zdrowiu psychicznym w branży muzycznej, w której wezmą udział JLIN, LOTIC i ELTRON. Dziennikarz wygłosi również rozprawę na temat muzyki Apheksa Twina w kontekście kornwalijskiego folkloru.
Związany z „ARTnews” ANDY BATTAGLIA, dziennikarz i współkurator Unsoundu, powraca z kolejną prezentacją na temat historii sztuki, tym razem opowiadając o niej w kontekście motywu przewodniego, jakim jest Presence. Poprowadzi on również wywiady z MOOR MOTHER, CHRISEM WATSONEM i PHILLEM NIBLOCKIEM. „Resident Advisor” w ramach serii RA.Exchange będzie rozmawiać z OLOFEM DREIJEREM. Magazyn spotka się również z KAMPIRE i ARLENEM DILSIZIANEM z Nyege Nyege, by rozmawiać o muzyce w Afryce Wschodniej. CHRIS BOHN z „The Wire” będzie z kolei moderować dyskusję na temat międzynarodowej ekspansji festiwali muzycznych oraz platform, a także odpowiedzialności, jaka na nich ciąży. Rozmawiać będą przedstawiciele Unsoundu, CTM-u i Nyege Nyege.
Na pytania dotyczące cyberpunka w 2018 roku odpowiadać będą pisarz i teoretyk JAY SPRINGETT oraz pisarka i dziennikarka AGATA PYZIK, muzyk LEE GAMBLE, a całość poprowadzi LISA BLANNING. Jay zaprezentuje również analizę nowych strategii potrzebnych w walce z fałszywymi wiadomościami oraz wątpliwej jakości „prawdą” w mediach. Zaprezentowana w poprzednim ogłoszeniu KRISTEN GALLERNEAUX opowie o swojej książce „High Static, Dead Lines: Sonic Spheres & the Object Hereafter’ oraz o filmie „The Hum”.
Drugi z redaktorów „The Quietusa”, LUKE TURNER wyda niedługo swoją „duchową biografię” pod tytułem „Out of the Woods”. Dziennikarz zapyta Chrisa Watsona, TODDA BARTONA i aktywistkę na rzecz środowiska WIOLETTĘ SMUL czy to nie najwyższy czas, by zmienić sposoby poruszania się po świecie. Wspólnie z historyczką EDYTĄ GAWRON oraz MICHAELEM REUBENFELDEM, współzałożycielem Festivaltu, będzie również zgłębiać żydowskie korzenie Krakowa.
Stan demokracji w Środkowej i Wschodniej Europie sprawdzi ELISABETH ZEROFSKY z „The New Yorkera”, która rozmawiać będzie z KAJĄ PUTO, KLEMENTYNĄ SUCHANOW oraz Agatą Pyzik. STEFANOS LEVIDIS zaprezentuje dokonania multidyscyplinarnej agencji badawczej Forensic Architecture, która analizuje zjawisko przemocy na świecie posługując się różnymi metodami badawczymi. LOU DRAGO z XenoEntities Network zapyta o bojkot i protest w internecie m.in. LUZ DIAZ z Room 4 Resistance, piszącego dla Ha!artu JAKUBA MIHILEWICZA i TAMAR SHLAIM z Repeater Books.
I w końcu… program muzyczny uzupełnia jeszcze kilka nazwisk! Koncerty na Unsoundzie zagrają jeszcze duet PAPER CUTS łączący modularną syntezę z żywą perkusją, OLGA SZYMULA grająca muzykę elektroakustyczną oraz DJ / MORGIANA HZ z hybrydowym setem. Na Szpitalnej 1 zagra również kolejny jej rezydent - KINZO CHROME.
Pełen program znajduje się pod linkiem. Bilety na większość wydarzeń są wciąż w sprzedaży.