Pierwsi artyści krakowskiego Unsoundu 2016 ogłoszeni. Specjalne projekty Dislocation, światowe premiery i nie tylko

May 30
image

Unsound w ramach motywu przewodniego Dislocation zamierza zgłębiać zależności między peryferiami a centrum, zmiany w postrzeganiu granic oraz specyfikę miejsc. Festiwal odbywa się w tym roku w wielu miejscach, ale główna edycja tradycyjnie odbędzie się w Krakowie. Tegoroczna odsłona odbędzie się między 16 a 23 października. Karnety trafią do sprzedaży dzisiaj, 30 maja o 14:00, za pośrednictwem Ticketpro. Bilety na poszczególne wydarzenia trafią do sprzedaży po ogłoszeniu pełnego programu.

Część ze specjalnych projektów zamówionych przez Unsound powiązanych jest z miastami w Azji Centralnej, Zakaukaziu czy Rosji, w których odbędą się wydarzenia w 2016 i 2017 roku. MORITZ VON OSWALD i kirgiska grupa ORDO SAKHNA, muzycy folkowi z Biszkeku, wystąpią razem przy wsparciu Goethe-Institutu. STARA RZEKA pojawi się z kolei u boku SAMO z Duszanbe, formacji podtrzymującej tradycje Tadżykistanu. Samo zagrają też oddzielny koncert. W nadchodzących tygodniach zostaną potwierdzone kolejne koncerty z serii Dislocation, tym razem powiązane z Gruzją i Rosją.

FELICITA zwróci się ku swoim polskim korzeniom w nowym projekcie zamówionym. Artysta zaprosił krakowskich tancerzy ludowych do wzięcia udziału w hipnotycznym doświadczeniu mulimedialnym, w którym do tradycyjnej choreografii została napisana zupełnie nowa muzyka. Pomysł zrodził się z zainteresowania Felicity kulturą ludową, narodową tożsamością, turystyką, budowaniem świadomości marki, iluzją i farsą oraz lekcji tańca, jakie związany z PC Music producent odebrał w dzieciństwie.

W zupełnie odmienny sposób opiszą miejsce MATMOS, którzy wraz z zespołem oraz kwartem smyczkowym SINFONIETTY CRACOVII wykonają „Perfect Lives" ROBERTA ASHLEYA, operę telewizyjną, której akcja dzieje się na Środkowym Zachodzie Stanów. To historia o napadzie na bank, barach koktajlowych, miłości w podeszłym wieku, nastoletniej ucieczce i nie tylko, jedna z kompozycji tekstowo-dźwiękowych definiujących późny XX wiek. Sinfonietta Cracovia jest współorganizatorem wydarzenia.

J.D TWITCH (OPTIMO) zaprezentuje wyjątkowy DJ set złożony w całości z muzyki zmarłego w 1999 roku Muslimgauze'a. Był on wyjątkową postacią w świecie muzyki eksperymentalnej, której obszerna dyskografia porusza konflikty świata muzułmańskiego, a przede wszystkim napięcia pomiędzy Izraelem a Palestyną. Zupełnie inną perspektywę na Bliski Wschód zaprezentuje SOTE z Iranu. Jego abstrakcyjne, polirytmiczne konstrukcje powstające na syntezatorze modularnym dążą do uzyskania „innego brzmienia" - muzyki spoza jakiejkolwiek kultury.

Jedną z gwiazd tegorocznej edycji będą SEVERED HEADS, australijska ikona lat 80., zespół ważny dla post-industrialnej muzyki tanecznej. Będzie to pierwszy europejski występ grupy od wielu lat. TOM ELLARD, jeden z członków formacji uruchomi w trakcie Unsoundu instalację online zatytułowaną TREASURE MAP 2.

Kolejnym wyjątkowym wydarzeniem będzie światowa premiera nowego materiału FOREST SWORDS, który pojawi się na jego nadchodzącym albumie podążającym ścieżką wytyczoną przez znakomity debiut. Forest Swords zgłębi nieprzyjemne i niepokojące, choć momentami ekstatyczne, kontrasty między naszym wnętrzem i otoczeniem.

Do syntezy dźwięków w fascynujący sposób podchodzą KAITLYN AURELIA SMITH ze swoją ukochaną Buchlą Easel oraz KARA-LIS COVERDALE, kanadyjska organistka kościelna, która tworzy muzykę post-sakralną za pomocą instrumentów VST. Kara-Lis wystąpi razem z festiwalowym rezydentem, artystą wizualnym MARCELEM WEBEREM aka MFO. Ich współpracę zainicjowała edycja Unsoundu w Toronto, a jej efektem będzie próba stworzenia cyfrowego cmentarzyska.

SENYAWA z Indonezji łączy lokalne tradycje z awangardowymi praktykami, oryginalne brzmienie uzyskując dzięki samodzielnie konstruowanym współcześnie prymitywnym instrumentom. Duet wystąpi ze swoim „zwyczajnym" występem oraz w Hotelu Forum w trakcie nocy klubowych, gdzie dołączy do nich RABIH BEAINI w nowym projekcie KAFR, który zainspirowany jest wspólnymi elementami kultur Libanu i Indonezji, wpływie elektroniki na współczesną kulturę zachodnią oraz energią, jaka płynie zarówno z odgrywania kompozycji, jak i improwizacji na scenie.

W programie pojawi się również muzyka klubowa z Durbanu - gqom. To surowy, ciężki i minimalistyczny gatunek południowoafrykańskiego house'u, wyróżniający się repetycją oraz nerwową atmosferą. Zagra NAN KOLÈ, założyciel wytwórni GQOM OH!, który przyjedzie razem z jednym najlepszych DJ-ów sceny - DJ-em LAGIEM. Występy w Hotelu Forum rozpoczną ich europejską trasę koncertową.

Unsound w ramach motywu Dislocation rozszerzy swoje związki ze sceną footworkową. Festiwal zgłębi jego długotrwały wpływ na sceny całej półkuli północnej, w tym w centralnej i środkowej Europie, a także Azji. Pierwszymi potwierdzonymi artystami są FOODMAN, japoński producent, którego nie imają się reguły muzyki tanecznej, radykalnie dekonstruujący struktury gatunku; TRAXMAN, jeden z chicagowskich pionierów, który wystąpi b2b z DJ-em FULLTONO z Tokio; a także PAIDE, didżej związany z kolektywem Polish Juke. Więcej wkrótce.

W Hotelu Forum usłyszeć będzie można dwa z najważniejszych głosów Wielkiej Brytanii w ostatnich latach. Pierwszy z nich to Dean Blunt. Wystąpi on z nowym projektem BABYFATHER, w którym szczere emocje toną w chaotycznej mieszance zniekształconych pętli, kakofonii i porywających linii basu. Drugi to GAIKA, politykujacy wokalista łączący dancehall, grime, r&b i hip hop w opozycji do policyjnej przemocy i brytyjskiego kolonializmu, wynosząc muzykę uliczną na zupełnie nowy poziom.

Z Wielkiej Brytanii przyjadą również ROLY PORTER, który powraca na Unsound z materiałem „Third Law", nowym albumem wydanym w Tri Angle, który wykona wspólnie z MFO, oraz RAIME, przygotowujący się do premiery „Tooth" dla Blackest Ever Black, swojego najbardziej rytmicznego materiału jak dotąd. W Krakowie wystąpią w trójkę, z perkusistą. Podobnie mroczne elektroniczne brzmienie jest specjalnością ANNY ZARADNY, która dopiero co wydała album „Go Go Theurgy” i zaprezentuje misternie tkaną plątaninę faktur oraz modulacji.

Podobnej palety industrialnych brzmień będzie można wysłuchać również w wersji klubowej. ANCIENT METHODS i CINDYTALK zadebiutują na żywo w projekcie IN THE MOUTH OF THE WOLF, który znamy już z EP-ki dla Diagonalu. Tej samej nocy wystąpią również ORPHX, kanadyjski duet, w którego skład wchodzą Rich Oddie i Christina Sealey, planujący na ten rok nowy album. Projekt pojawi się również na Unsoundzie Toronto.

GIEGLING z Weimaru to jedna z najbardziej uduchowionych i cenionych wytwórni płytowych techno, która narodziła się w małym studenckim klubie o tej samej nazwie. Do Krakowa przyjadą dwie z kluczowych postaci tego kolektywu - EDWARD i KONSTANTIN. Na Unsoundzie wystąpi w końcu również założycielka Minimal Wave Records, VERONICA VASICKA.

Swój niezwykle ekspresyjny album „Interventions" zaprezentują HORSE LORDS z Baltimore, grupa łącząca minimalistyczne kompozycje zacierające granice między muzyką zachodniej Afryki oraz awangardowym rockiem, w interesujących fakturach łącząc brzmienia instrumentów i elektroniki. W bardziej radykalny sposób posługuje się minimalizmem polska grupa LOTTO, która powoli i cierpliwie pielęgnuję repetycję prostych akordów.

W tym roku Unsound ogłasza elementy programu dziennego wcześniej niż zwykle, podkreślając jego związki z motywem przewodnim. Jako pierwszą ogłaszamy rezydencję JOHANNESA KLABBERSA, pierwszego w historii festiwalu posthumanistycznego terapeuty, który oferuje prywatne sesje pomagające odnaleźć się w szeroko pojętym temacie dyslokacji. Wystąpi również z wykładem o elementach performansu opartym na metodach wymyślonych przez Johna Cage'a w 1958 roku. Więcej informacji można znaleźć na jego stronie internetowej.

Unsound chciałby podziękować wszystkim, którzy zgłosili swoje propozycje programowe związane z motywem Dislocation. Wybrane pozycje ogloszone zostaną wkrótce.

Przypominamy, że karnety tygodniowe oraz weekendowe trafią do sprzedaży 30 maja o godzinie 14:00. Karnety tygodniowe będą kosztować 385 złotych, weekendowe 325 złotych.

DOTYCHCZAS OGŁOSZONY PROGRAM:

Koncerty:
Anna Zaradny (PL)
Babyfather (UK)
DJ Lag (ZA)
DJ Fulltono b2b Traxman (JP/US)
Edward (DE)
Felicita (UK/PL)
Foodman (JP)
Forest Swords (UK)
GAIKA (UK)
Horse Lords (US)
In the Mouth of the Wolf (Ancient Methods & Cindytalk) (UK/DE)
J.D Twitch (Optimo) plays: Muslimgauze (UK)
KAFR (Rabih Beaini & Senyawa) (LB/DE/ID)
Kaitlyn Aurelia Smith (US)
Kara-Lis Coverdale & MFO (CA/DE)
Konstantin (DE)
Lotto (AU/DE/PL)
Matmos presents Robert Ashley’s “Perfect Lives” feat. Sinfonietta Cracovia quartet (US/PL)
Moritz von Oswald & Ordo Sakhna (DE/KG)
Nan Kolè (IT)
Orphx (CA)
Paide (PL)
Raime (UK)
Roly Porter & MFO (UK/DE)
Samo (TJ)
Senyawa (ID)
Severed Heads (AU)
Sote (IR)
Stara Rzeka & Samo (PL/TJ)
Veronica Vasicka (US)

Instalacje:
Treasure Map 2 - Tom Ellard

Dyskusje:
Johannes Klubbers - “How Can A Posthumanist Be?”

Kolejne ogłoszenia wkrótce!

Współpraca między Moritzem von Oswaldem i Ordo Sakhna została zamówiona przez Unsound, Goethe-Institut Almaty oraz Goethe Institut Krakow. Na krakowskim Unsoundzie prezentowana jest przez Goethe-Institut i Ambasadę Republiki Federalnej Niemiec w ramach jubileuszu ŚWIĘTUJEMY, 25. Rocznicy podpisania przez Polskę i Niemcy traktatu o dobrym sąsiedztwie i przyjaznej współpracy.

Starą Rzekę wspiera w 2016 roku platforma SHAPE, współfinansowana przez program Kreatywna Europa Unii Europejskiej. Jego wspólny występ z Samo zamówiony został przez Unsound i Goethe-Institut Tashkent.

You are in the archives

Go back to the current page