Unsound 2020: Pora na bisy! Pełne internetowe archiwum. Nadchodzą książka i album „Intermission”

Nieco opieszale, ale festiwal w końcu opuszcza kurtynę. Tegoroczna edycja dobiegła końca, a wraz z nią 11 dni, pełnych zleconych specjalnie na tę okazję prac, grupowych koncertów, warsztatów, dyskusji i innych atrakcji. Trzeba przyznać, że w okrojonym składzie i z mocno przyciętym budżetem nie było łatwo! Tym większe są festiwalowe podziękowania dla całego zespołu, wszystkich artystów, artystek, uczestników i uczestniczek programu dyskusyjnego, jak i dla cierpliwej publiczności.
Przede wszystkim trzeba jednak podkreślić wkład festiwalowiczów i festiwalowiczek, którzy wsparli Unsound otrzymał za pośrednictwem platformy Patreon, akcji Friends of Unsound oraz innymi drogami. Dziękujemy! Niezwykle pomocne są też przedsprzedażowe zamówienia na książkę i album „Intermission”, tym bardziej, że jest to integralna część tegorocznego programu. Festiwal wciąż przyjmuje zamówienia na tę publikację pod tym adresem. W Unsoundowym sklepie można też zakupić kolekcję „Solidarity With the Past”, które zostały starannie przygotowane z upcyklingowanych gadżetów z poprzednich edycji Unsoundu.
Na YouTube pojawiło się już archiwum z zapisami większości wydarzeń z Unsoundu 2020. Niektóre z nagrań będa tam dostępne jednak jeszcze tylko przez chwilę, do nich zaliczają się „HOBO UFO (przeciw Nowemu Światu)” DeForresta Browna, Jr. i Jamesa Hoffa, „Audiowirologie” Steve'a Goodmana i „AIDOL 爱道 LIVE” Lawrence'a Leka, „Robiąc echo” Kristen Gallerneaux oraz „Unlocked” Chrisa Watsona, jak i „Weavings”, koncert otwarcia.
Jednocześnie bez ograniczeń dostępny jest w końcu „Machine Listening”, przygotowany wraz z kolektywem Liquid Architecture. Na 3 sesje przygotowane w ramach tego projektu, „Opór w świecie nasłuchujących maszyn przyszłości”, „Lekcję o tym, jak (nie) być słyszanym ” i „Nasłuchując pandemicznie” składają się performanse, eksperymentalne wykłady, wywiady i krótkie filmiki. Zasoby i opis tego sympozjum można znaleźć w tym miejscu.
Festiwal zaprasza też w 2 przygody z wirtualną gwiazdą vlogogingu, Drumpilled, powstałe przy udziale artysty Sama Rolfesa, pisarki Norę Khan i Teamu Rolfesa. Transmisje kręcone są „na żywo” w studiu rozstawionym przed symulacją Hotelu Forum, opuszczonego, ikonicznego brutalistycznego budynku z czasów komunizmu, w którym odbyło się wiele imprez krakowskiego Unsoundu. Drumpilled rozmawia w nich z Sinjinem Hawke i Zorą Jones, a następnie z Pussykrew, czemu towarzyszą „ Znamienne harmonie w przestrzeni” – wirtualna wycieczka po świecie zaprojektowanym przez duet wraz z grupą 700 Bliss.
W trakcie festiwalu energia Drumpilled manifestowała się na Instagramie, a festiwalowicze oraz festiwalowiczki mogli jej też doświadczyć na Unsoundowym kanale na platformie Discord, gdzie gwieździe vloggingu nieraz zdarzyło się przepytywać uczestników i uczestniczki paneli dyskusyjnych na czacie. W ramach imprezy pożegnalnej festiwalu wystąpiła ona także na Unsoundowym Karaoke za pośrednictwem Zooma! (Nagranie wkrótce! Słowo harcerza)
W otwartym archiwum dostępna jest też „Transmisja MAZEUM: Tokio 2020” – wyjątkowa i obfitująca w zwroty akcji 45-minutowa sesja z udziałem grupy wystrzałowych japońskich artystów i artystek z kręgu festiwalu MAZEUM. Festiwal zaprasza też do obejrzenia zaczarowanego filmu „2857” Antoniny Nowackiej, jak i do zapoznania się ze światem „Awne” TCFa, w którym programista miesza prawidła rolnictwa naturalnego z muzyką i sztuką. Festiwal zarchiwizował także nagranie przejścia stworzonej specjalnie na tegoroczną edycję gry online typu MMO pt. „AFTERLIFE 網路來生 : ev20f1”, która jest zarazem eksperymentalną przestrzenią oraz projektem kuratorskim NAXS Corp i Meuko! Meuko! Występuje w niej śmietanka tajwańskiej sceny eksperymentalnej.
Unsound zaprasza też do zapoznania się z nagraniami tegorocznych dyskusji, czyli:
„Triumf natury? O naszej relacji z nie-człowiekiem w trakcie pandemii”
„Online/Offline – hybrydowy potencjał”
„The Defiant Ones” [ci, którzy się opierają], prezentowaną z kolektywem Nine Nights
„Zdrowie psychiczne w długim pandemicznym zawieszeniu”
„O nowych formach dziennikarstwa muzycznego”
„Nieposłuszeństwo: Białoruś, kultura, aktywizm”
„Na skraju przepaści – festiwale”
Ważne: w sprawie ostatniej pozycji na tej liście Unsound wystosował oświadczenie. Dotyczy ono rasizmu i polityki różnorodności. Zapoznać można się z nim w tym miejscu. Należy uczynić to przed obejrzeniem dyskusji.
Festiwal przypomina także, że już jutro (17 października) połączy siły z wydawnictwem Morphine Records, festiwalem CTM, jak i paroma inicjatywami z Bejrutu. W geście solidarności z libańską sceną muzyczną odbędzie transmisja-maraton. Więcej informacji tutaj. Unsound ponownie zaprasza wszystkich widzów i wszystkie widzki do wspólnych rozmów na kanale na platformie Discord w trakcie transmisji (rejestracja pod tym linkiem).
Warto być na bieżąco z Unsoundem i śledzić festiwalowe konta na Instagramie, Faceboku i Twitterze, a także zalogować się do wspomnianego kanału na Discordzie.